lördag, april 08, 2006

Vart är vi på väg?

Nu undrar jag bara en liten sak: vart är denna värld på väg? Vad är det vi gör med oss själva? Allting håller på att bli fullständigt karaktärslöst och utan själ. Jag menar inte bara bilar utan allt egentligen. Visst många kan nog betrakta oss som älskar gamla Chevrolet och Caprice som knäppa eller åtminstone lite excentriska men snart ser ju varenda bil likadan ut. Jo, det finns undantag som Smart, PT Cruiser och kanske några till. Jag skall erkänna att förutom Cheva så är jag lite svag för BMW. Men hallå!!!! Inte ens dom är ju unika längre. Jo, förresten motorn svirrar fortfarande lika skönt.

Jag vet att det inte är bara för att jag har några år på nacken. För hundra gubbar allt ser ju likadant ut. Ta bara bilen här bredvid. Kan ni gissa vad det är för bil?? Det kan ju vara precis vad som helst. Jaja, det finns bilkännare som ser vad det är för att ett blinkersglas är 12mm högre än på en Hyundai. Nej, det är inte det jag menar. Allt ser ju likadant ut. Förr fanns det skillnad på saker. Kommer ni ihåg! Det fanns engagemang och karaktär på saker och folk. Icke nu!

Jag tror det är kortsiktigheten och alla förbannade aktiekurser, börsnoteringar, index och ja-ni-vet-vem och hans moster. Nej, det finns inte tid för att göra sköna saker och rätt saker. Häromdagen såg jag en intervju med en börsanalyiker angående hur ett företag skulle förändra sig. Han tyckte detta var mycket bra initiativ som skulle leda till god framgång för företaget ifråga. Vad var hans rekommendation? SÄLJ! Varför undrar ju såklart alla. Jo för att på tre månader så skulle aktien gå ner. Jamen tacka ja-ni-vet-vem för att alla skapar själslösa och karaktärsfria produkter med det perspektivet. Nej, fram för lite fler med no-guts-no-glory annars så kör vi snart alla en bil som på bilden ovan.

Tack för idag och ha det gott därute! Ja just det, vad är det nu för bil? Jo, en Chevrolet Nubira. Station Wagon!!! Nej, dra mig baklänges på en vagn! Skärpning världen!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ok, jag är askass på bilar men i mina ögon ser det väl ut som en Hyundai eller nåt...

april 08, 2006  
Anonymous Anonym said...

Tja, när dom bytte namn på Daewoo-bilarna för halvannat år sen så körde dom ut nån reklam med det nya revolutionerande och smarta valet Chevrolet

Sorry, men klistra dekaler på en åtta år gammal koreansk småbil är inte riktigt vad jag kallar särskilt nydanande. Nu sätter dom ju Cadillac emblem på en piffad saab som i grunden består av begagande Opel-delar också...



Mårten

april 09, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hej lhg. Trevligt med en Caprice-blogg. Och naturligtvis har du rätt. Ingenting kommer nånsin att bli som det var. Det fanns något ärligt och oskyldigt i de gamla bilarna. Man ville göra en BIL, idag finns det för månag räknenissar inblandade. Men det är komplicerat. På 70-talet började oljan bli dyr, men man insåg ännu inte riktigt allvaret i prishotet. Idag är bensinen så dyr att det är ett styrmedel vid billtillverkningen. Då var man mer fri, idag är allt likriktat. Å samtidigt är vi nostalgiska. 70-talarna är vår barndom, då var vi fria, idag är vi en del av det likriktade samhället.

Men som sagt, du har rätt. Då var bilarna olika. Det kunde man se på detaljerna. När det gäller Capricen är ratten en ett exempel. Nångång i slutet av 80-talet bytte man ut Caprice-märket på ratten mot Chevrolet-märket. Räknenissarna hade tagit en första delseger. Chevrolet-ratten kunde man ju säta in i en massa olika bilmodeller, Caprice-ratten måste ju ha varit väldigt dyr i ett sånt perspektiv. Och konsumenterna struntar väl i det. Trodde man. I då kanske man inte tänkte på det. I dag är det ett exempel på hur likrktningen tar ett första steg.

Då kunde man vara nöjd med en modell och slipa på den, som 77-karossen som i princip överlevde till 1990. Otänkbart i dag. Idag gör man en helt ny modell varje eller vartannat år.

Det är därför som det är viktigt att det finns människor som ser kvaliteteten i de gamla bilarna, som vill bevara och vårda dem.

Det är faktiskt kulturhistoria.

Vi hörs / JB

april 21, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home